تبلیغات
گروه های آموزشی ناحیه دو بهارستان - برگه ها یی در کاربرگ هدف یا وسیله
گروه های آموزشی ناحیه دو بهارستان
فعالیت های کارشناسی تکنولوژی و گروه های آموزشی
حدیث موضوعی


مرتبه
تاریخ : پنجشنبه 13 آذر 1393

نگرش انتقادی وبرسی عملکرد نظام اموزشی موجود می تواند مارادربهتر شدن این نظام یاری نماید دراین مقال ومقالات آتی به برخی مشکلات ظاهرا کوچک امفراگیر نظام اموزشی می پردازیم با نظرا ت خود مارا یاری بفرمایید

درتئوریها ونظریات مربوط به جامعه شناسی سازمانها کارایی واثربخشی ازموضوعات مهم است .درمفهوم اثربخشی واقعی میزان تحقق هدفهای یک سازمان مطرح می شود ودرمفهوم کارایی میزان منابعی که برای تولید یک واحدبازده به کاربرده می شود،اندازه گیری می شود.

مسایلی مانندتحریف هدفهای ناشی از اندازه گیری بیش از حد بعضی جنبه های بازدهی ونادیده گرفتن جنبه های دیگر وجابجایی هدفها (مانند آنچه مرتون می گوید بوروکراسی که گرایش چسبیدن به مقررات را به گونه ای انعطاف ناپذیر تشویق می کند وباعث می شودوسیله ها جایگزین هدفها ومهمتر از آنها می شوند)ازآسیبهایی است که سازمانهاراتهدید می کند.

همچنانکه روشن است درمدارس تعلیم وتربیت رسمی یعنی انتقال داده ها واطلاعات معین وتوجه به تغییروتاثیربررفتار فراگیران از هدفهای مهم ودارای اولویت بالاست.متاسفانه درروند کنونی آموزش وپرورش وجود یک بوروکراسی به معنای کاغذ بازی ونه وجود روالی برای تسهیل وتسریع کارها فرضیه جابجایی هدف ووسیله را به ذهن متبادر می سازد .

این روزها اگر کاربرگ معلمین را ملاحظه کنیم تعداد زیادی فرم درآنها گذاشته می شود واز معلم خواسته می شود که" با دقت" آنهاراپر کند.مثلا فرم تفاهم نامه آموزشی که از نکات برجسته آن پیش بینی درصد ومیانگین قبولی است ،فرم هایی برای ثبت دیدار با اولیاء،معرفی دانش آموزان به مشاور ،ثبت رفتارهای عاطفی وشناختی هردانش آموز (که دست کم شامل ده گزینه است)،ثبت نمرات،حضور وغیاب (که مثلا تاکید می شود همه حاضرین علامت بخورند وتنها ثبت غایبین کفایت نمی کند)،فرم همیار معلم ،گروه بندی و....

حقیقت ان است که هدف از همه اینها شناخت دانش اموزان وپیگیری روند یادگیری است اما واقعیت این است که حجم زیاد مطالب درسی ،تعداد بیش از حد استاندارد دانش آموزان درکلاس،کوتاه بودن ساعات آموزشی واختصاص بخشی از همین زمان به فعالیتها ومناسبتای پرورشی همگی دست به دست داده اند تا آنچه دراین برگه ها ثبت می شود یا واقعی واز روی شناخت نباشد ویا اگرمعلم بخواهد به آنها بپردازد ناچارباید بخشی ازوقت کلاس یا وقت شخصی خودرا به آنها اختصاص دهد که درهردو صورت مسایل خاص خودرا بدنبال دارد.

ملاحظه می کنیم که مکتوب وثبت نمودن این موارد که می تواندوسیله ای باشد برای تحقق اهداف آموزشی درعمل جای اهداف را گرفته است واهتمام بیش ازحد درپرداختن به آنها نوعی بدبینی وبی اعتمادی رادر معلمین نسبت به اهداف اموزشی ایجاد می نمایند.شاید بهتر باشد با بازنگری در این مورد ومشورت با خود معلمین راهکار مناسبتری برای رسیدن به اهداف خاص آموزشی یافت  .




برچسب ها: ارزشیابی توصیفی، نمونه کاربرگ چک لیست، گروه آموزشی ابتدایی،
ارسال توسط سرگروه علوم اجتماعی متوسطه2
آرشیو مطالب
نظر سنجی
آیا از عملکرد (اطلاع رسانی، نو و بروز بودن محتوا، کاربردی بودن مطالب و...) وب سایت گروه های آموزشی ناحیه دو بهارستان رضایت دارید؟






صفحات جانبی
دبیرخانه های استانی
امکانات جانبی
ذکر روزهای هفته



در این وبلاگ
در كل اینترنت


یک پیام بفرستید