گروههای آموزشی ناحیه دو بهارستان
فعالیت های کارشناسی تکنولوژی و گروه های آموزشی
حدیث موضوعی


کتاب «چیستی، چرایی و چگونگی آموزش مفاهیم قرآن کریم» در سه فصل «چیستی آموزش مفاهیم قرآن کریم»، «چرایی آموزش مفاهیم قرآن» و «چگونگی آموزش مفاهیم قرآن کریم» تألیف شده است.

فصل سوم این اثر شامل سه بخش می‌شود، بخش اول به اصول حاکم بر محتوا و سازماندهی آن می‌پردازد. بخش دوم اصول حاکم بر روش تدریس مفاهیم قرآن را بررسی می‌کند و بخش سوم به اصول حاکم بر ارزشیابی پیشرفت تحصیلی اختصاص دارد.

توجه به القای احساس موفقیت و اعتماد به نفس یکی از مباحث ویژه این کتاب است که به تفصیل به آن پرداخته شده، در این بخش می‌خوانیم: «ارزشیابی همیشه باید به نحوی انجام شود که قرآن‌آموزان از میزان موفقیت خود آگاهی یافته و احساس موفقیت کنند و نیز با راهنمایی‌های لازم، نواقص و اشتباهات خود را یافته و درصدد جبران و رفع آن‌ها برآیند. این چنین است که یاددهی ـ یادگیری هم شیرین می‌شود و هم منجر به اعتماد نفس خواهد شد».

منبع: روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی


موضوعات مرتبط: قرآن کریم


ارسال توسط سرگروه عربی متوسطه1
مرتبه
تاریخ : یکشنبه 18 بهمن 1394



ارسال توسط سرگروه عربی متوسطه1

آدرس دریافت :

 

 http://www.arabiforall.com/post/137

 





ارسال توسط سرگروه عربی متوسطه1
مرتبه
تاریخ : یکشنبه 18 بهمن 1394

معجم رائد مدرسی یک لغتنامه عربی به عربی تصویری است که استفاده از آن بسیار آسان است. واژه های این معجم بر اساس حروف خود کلمات مرتب شده اند و نه ریشه آنها، بنا براین برای پیدا کردن یک وایه در آن نیازی به دانستن ریشه کلمه نیست. به همین دلیل استفاده از آن آسانتر است.

 

آدرس دریافت :

http://www.arabiforall.com/post/139



ارسال توسط سرگروه عربی متوسطه1
مرتبه
تاریخ : یکشنبه 18 بهمن 1394

امیرالمومنین علیه‌السلام می‌فرمایند: « الحرفُ ما أوجدَ معنیً فی غَیرِهِ » ؛ «حرف، آن لفظی است که معنا را در غیر خودش وجود می‌دهد.»
یعنی کلمه‌ای است که معنا و زمان مستقلی ندارد، اما به دیگر کلمات معنا می‌دهد. به عنوان مثال هیچ وقت نمی‌توانیم بگوییم ماءٌ کوزٌ ؛ بلکه با حرف «فی» یعنی ماءٌ فی کوزٍ ؛ آب در کوزه قرار می‌گیرد و با «فی» به دو کلمه‌ی دیگر معنا می‌بخشیم.
مبحث حروف در زبان عربی، یکی از مباحث مهم و اصلی برای فهم این زبان است. حروف، ربط میان کلمات و اجزاء جمله را برقرار و ترکیبات گوناگون کلامی می‌سازند. لذا به شناخت حروف و انواع آن‌ها پرداخته شده است؛ تا با فهم کاربردهای مختلف یک حرف، به ترجمه‌ی درست عبارت دست پیدا کرد.
شیوه‌ی گردآوری معانی حروف به گونه‌ای است تا دسترسی آسان باشد.  
برای معنای هر یک از حروف، مثالی آورده شده که از قرآن کریم یا روایات یا تعابیر عربی است.

آدرس دریافت :

http://www.arabiforall.com/post/126





ارسال توسط سرگروه عربی متوسطه1

نرم افزار قصص الأنبیاء مجموعه ای واقعا بی نظیر و جالب از داستانهای صوتی عربی همراه با متن است. این نرم افزار چند  بخش دارد. بخش اول داستانهای پیامبران بصورت متنی و صوتی است که به شیوه ی زیبایی حکایت می شود. بخش دوم آیات مربوط به هر کدام از پیامبران را به صورت تقسیم بندی شده می خواند. بخش سوم محل سکونت و تبلیغ الهی پیامبران را بر روی نقشه توضیح می دهد و بخش چهارم معجزات هر کدام از آنان را بیان می کند. این برنامه مسابقه هم دارد و می توانید پس از شنیدن داستانها و دیدن بقیه قسمتها به یوالهای آن پاسخ دهید. گرافیک و طراحی نرم افزار و کیفیت صدای آن نیز بسیار خوب است.

آدرس دریافت :

http://www.arabiforall.com/post/115



ارسال توسط سرگروه عربی متوسطه1

فیلم کلاس آموزش مکالمه عربی برای حجاج و زائران که توسط سازمان حج و زیارت ساخته شده است. در این کلاسها استاد حسن حکیم بر اساس کتاب العربیه المعاصره فی التحدث و المحادثه تدریس می کند و بیشتر به مباحث مورد نیاز حجاج و زوار در اماکن متبرکه می پردازد.

آدرس دریافت :

http://www.arabiforall.com/post/105



ارسال توسط سرگروه عربی متوسطه1
مرتبه
تاریخ : یکشنبه 18 بهمن 1394
یک نرم افزار خوب  برای یادگیری کلمات و جملات اولیه و ساده زیان عربی همراه با تلفظ صوتی!
این برنامه شامل قسمت های آموزشی : رنگ ها، اعضای بدن ، ساعت ها ، عبارات، غذاها، كشورها، بازی و سرگرمی می باشد.

آدرس دریافت : 

http://www.arabiforall.com/post/90

 





ارسال توسط سرگروه عربی متوسطه1

کتاب النحو الواضح کتاب آموزش نحو در مدارس کشورهای عربی است و در دو سطح ابتدایی و پیشرفته تالیف شده است که هر سطح مشتمل بر سه جلد است( مجموعا شش جلد)

این کتاب به شیوه ای نوین تالیف گردیده و از سبکی ساده و به روز و کاربردی در آموزش نحو استفاده می کند. از ویژگی های این کتاب تعریفهای ساده و مثالها و تمرینهای کاربردی آن است که استفاده از آن را برای همگان آسان و در عین حال مفید می کند. رویکرد موجود در  درسها و تمرینهای این کتاب به گونه ای است که توانایی زبان آموز را در مکالمه و جمله سازی افزایش می دهد و مهارت او را در نوشتن انشای عربی تقویت می کند.

آدرس دریافت :

http://www.arabiforall.com/post/94

 



ارسال توسط سرگروه عربی متوسطه1

کتاب "المكنز العربی المعاصر" یک معجم عربی عربی معاصر است که توسط سه تن از اساتید برجسته عربی تالیف شده است (از جمله مولفین کتابهای العربیة بین یدیک و کتاب العربیة للناشئین و العربیة للراشدین). 

آدرس دریافت :

http://www.arabiforall.com/pages/22



ارسال توسط سرگروه عربی متوسطه1

سلام .برای دریافت مقالات به آدرس زیر مراجعه نمایید.

http://www.arabic.semnan.ac.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=83&fkeyid=&siteid=83&pageid=10481

 

 


موضوعات مرتبط: معرفی منابع آموزشی


ارسال توسط سرگروه عربی متوسطه1
مرتبه
تاریخ : شنبه 17 بهمن 1394

 هوا دلپذیر شد گل از خاک بردمید

شاعر: دكتر عبداله بهزادی
آهنگ ساز: اسفندیار منفردزاده


هوا دلپذیر شد، گل از خاك بردمید

پرستو به بازگشت زد نغمه امید

به جوش آمد از خون درون رگ گیاه

بهار خجسته‌فال خرامان رسد ز راه (2/)

به خویشان، به دوستان، به یاران آشنا

به مردان تیزخشم كه پیكار می‌كنند

به آنان كه با قلم تباهی دهر را

به چشم جهانیان پدیدار می‌كنند

بهاران خجسته باد، بهاران خجسته باد

و این بند بندگی و این بار فقر و جهل

به سرتاسر جهان، به هر صورتی كه هست

نگون و گسسته باد، نگون و گسسته باد

به خویشان، به دوستان، به یاران آشنا

به مردان تیزخشم كه پیكار می‌كنند

به آنان كه با قلم تباهی دهر را

به چشم جهانیان پدیدار می‌كنند

بهاران خجسته باد، بهاران خجسته باد.



ارسال توسط سرگروه ادبیات متوسطه2
در سطوح مختلف یادگیری » سطح دانش :

1- مفهوم رشد را تعریف كنید.

2-اهداف مطالعه رشد را ذكر نمایید.

3-ویژگی ها و مشخصات اصلی رشد را بنویسید.



ادامه مطلب
ارسال توسط سرگروه روان شناسی آرزو حیدریان متوسطه2
مرتبه
تاریخ : شنبه 17 بهمن 1394

استفاده از طنز در کلاس درس ، یک راه مهم برای تعامل با دانش آموزان و مخاطبان است. معمولا بهترین و به یادماندنی ترین کلاس ها در فرهنگ ما کلاس های پرخنده هستند.
اما در این زمینه باید به نکات زیر دقت کنید:

۱-اول مدیریت کلاس بعد شوخی و خنده

تازمانی که مطمئن نشده اید که قادر به کنترل کلاس هستید از طنز استفاده نکنید.شوخی بی جا می تواند همان مشکلی را ایجاد کند که از آن اجتناب می کردید.
به ویژه در مورد دانش آموزان بد رفتار، بدانید که آنها ممکن است در سنی بسیار حساس و توام با خودآگاهی هستند، گرچه در ظاهر آنها ملموس نیست.

2-باهم بخندیم به هم نخندیم

یک اظهار نظر در مورد اندازه ی بینی یک دانش آموز، که برای ایجاد خنده بی ضرر به نظر می آید، ممکن است به مجموعه ای از نتایج وحشتناک و غیر قابل کنترل منجر شود.
حاشیه امن در زمینه ی استفاده از طنز در کلاس این است که هرگز نکته ای شخصی در مورد یک دانش آموز حتی به شوخی بیان نکنیم.برای شوخی کردن از خودتان یا از موضوع درس مایه بگذارید.

۳-زود تمامش کنید

پس از گفتن لطیفه سعی کنید کلاس را هرچه سریعتر به فعالیتی که در حال انجام آن بودید، برگردانید. مواظب باشید یک جک ، شما را از مبحث اصلی دور نکند.

۴-خنداندن کلاس را یاد بگیرم

مهارت خنداندن هم مثل هر هر مهارت دیگری قابل یادگیری است. پیشنهاد من دیدن سخنرانی و تدریس آدم های بزرگی است که در سر کلاس یا سخنرانی دیگران را خوب می خندانند. مثلا سر کن رابینسون الگوی خوبی در این زمینه است. پیشنهاد می کنم حتما سخنرانی معروف سرکن رابینسون در سایت تد را مشاهده کنید.

 

۵-باهرچیزی نمی شود شوخی کرد

مذهب ، قومیت یا موارد اینچنینی باید خط قرمز های شما باشند. به هیچ عنوان با این موارد شوخی نکیند. مگر اینکه شرایط واقعا اقتضا کند و جو حاکم بر کلاس ظرفیت لازم را داشته باشد. مثلا یکی از اساتید ما که خودش شمالی بود گاهی از مردم شمال برای ما می گفت و ما می خندیدیم.

۶-از اتفاقات ساده طنز درست کنید

حاضر جواب بودن یا همان داشتن هوش کلامی بالا به شما کمک می کند تا در هرلحظه آمادگی تبدیل اتفاقات به طنز را داشته باشید. اگر تمرین کنید حتی از صدای مزاحم بیرون هم طنز درست می کنید.

۷- از زبان بدن استفاده کنید

حتما نیاز نیست برای خنداندن جک بگویید. گاهی یک سکوت یا یک حرکت شما می تواند باعث طنز شود. مثلا حالت تعجب از یک صحبت غیر منتظره می تواند دقایق شادی برای شما فراهم کند

۸-یاد آوری یک مسئله ی خنده دار

خلق موقعیت خنده دار کار سختی است اما استفاده از خاطرات خنده دار ساده تر است. این هم تکنیکی جالب است که یک موضوع را آنقدر تکرار کنید تا خنده دار شود. به این حالت طنز تکرار می گویند. تکیه کلام های خنده دار هم خیلی به فضای طنز کلاس کمک می کنند البته می دانید که شخصیت شما نباید با تکیه کلام های غیر اخلاقی زیر سوال برود.

 

۹- می خندند ولی از شما بدگویی می کنند

خیلی وحشتناک است کلاسی که به نظر شما خیلی خوب بوده در نظر سنجی نمره ای پایین می آورد. با خودتان فکر می کنید و می گویید چرا ؟ مخاطبان من که از اول تا آخر می خندیدند پس چرا از کلاس راضی نبوده اند؟

راستش را بخواهید مخاطبان شما به کلاس آمده اند تا چیزی بیاموزند نه اینکه صرفا بخندند. برای یک مدرس حرفه ای خنداندن زمانی خوب است که به فرایند تدریس کمک کند.

 

نکته ی اول را دوباره تکرار می کنم

وقتی به سراغ استفاده از طنز در کلاس درس بروید که مدیریت کلاس را بلدباشید

امید وارم همیشه شاد باشید و دیگران را شاد کنید.

منبع: http://raveshtadris.com



ارسال توسط سرگروه روان شناسی آرزو حیدریان متوسطه2

تدریس برای فراگیرانی که هیچ انگیزه‌ای ندارند مثل دمیدن بر زغال‌های خاموش است.

آنچه آتش و طمع دانستن را در فراگیران روشن می‌کند انگیزه است.

در این مقاله کبریت‌هایی معرفی‌شده است که می‌توانید زغال‌های سیاه و سرد را به اخترهایی سوزان، گرمابخش و نورانی تبدیل کنید.

  • کبریت اول: قدرت
  • کبریت دوم: خودتان باانگیزه باشید.
  • کبریت سوم: پاداش بدهید
  • کبریت چهارم: عقده‌ای نباشید.
  • کبریت پنجم: هدف
  • کبریت ششم: بادکنک انگیزه را گره بزنید.
  • کبریت هفتم: یکه‌تازی نکنید
  • کبریت هشتم: کسی را آموزش دهید که خودش می‌خواهد.

 



ادامه مطلب
ارسال توسط سرگروه ابتدایی - خانم اصغری
(تعداد کل صفحات:5)      [1]   [2]   [3]   [4]   [5]  

آرشیو مطالب
نظر سنجی
آیا از عملکرد (اطلاع رسانی، نو و بروز بودن محتوا، کاربردی بودن مطالب و...) وب سایت گروه های آموزشی ناحیه دو بهارستان رضایت دارید؟





صفحات جانبی
دبیرخانه های استانی
امکانات جانبی
ذکر روزهای هفته



در این وبلاگ
در كل اینترنت


یک پیام بفرستید
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic